Onderzoekers: 'invoering T-rijbewijs blijkt succes'

Het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat publiceerde vorige week een rapport dat stelt dat de invoering van het T-rijbewijs succesvol blijkt. De invoering van het T-rijbewijs voor bestuurders van land- en bosbouwtrekkers zorgt volgens het IenW voor minder dodelijke ongevallen.

Van 2006 tot en met 2015 zijn er in Nederland gemiddeld 11 verkeersdoden per jaar geregistreed bij ongevallen met landbouwvoertuigen. Het aantal ongevallen met landbouwvoertuigen daalt langzaam. Het vaakst zijn daarvan fietsers het (dodelijke) slachtoffer.

Verbeterpunten

Het rapport schetst ook verbeterpunten. Zo moet er meer aandacht komen voor gevaarherkenning, en er moet meer verkeerseducatie komen om jonge T-rijbewijsbezitters te motiveren om veiliger te rijden. Daarnaast adviseert het ministerie om handhaving uit te breiden door de kentekening in te voeren om zo een snelheidsverhoging te realiseren.

Met de invoering van het kenteken zou de maximumsnelheid van 25 kilometer per uur naar 40 kilometer per uur gaan. Voor wegbeheerders is de kentekenplicht van alle (land)bouwvoertuigen een voorwaarde om akkoord te gaan met de snelheidsverhoging. Tractoren en bouwmachines moeten nu vaak door steden en dorpen omdat ze geen gebruik kunnen maken van provinciale wegen en rondwegen.

'Daarom het T-rijbewijs'

Het T-rijbewijs is ingevoerd om het aantal dodelijke ongelukken met trekkers en aanverwante voortuigen te verminderen. Dit bleef namelijk constant, terwijl de landelijke trend (destijds) dalend was. Het is nog te vroeg om te stellen dat de invoering van het T-rijbewijs zichtbaar bijdraagt aan de verkeersveiligheid. Dit kan alleen over een langere periode worden gemeten.

Artikel 1 t/m 1 van 11