'Praktijkexamen CBR wordt vernieuwd'

Het CBR gaat de komende jaren het praktijkexamen vernieuwen. Dat staat beschreven in de plannen die het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat afgelopen donderdag heeft gepresenteerd om de verkeersveiligheid te verbeteren. Er komt meer aandacht voor hulpmiddelen die de rijtaak (deels) overnemen. Ook gaat het CBR kijken naar nieuwe routes en de beoordelingsmethoden.

Minister Cora van Nieuwenhuizen heeft donderdag twee rapporten gepresenteerd: het Landelijk Actieplan Verkeersveiligheid 2019-2021 en het Strategisch Plan Verkeersveiligheid 2030. Aanleiding is de toename van het aantal verkeersslachtoffers. Ook het aantal verkeersdoden neemt nog niet structureel af. Het doel is ambitieus: in 2030 moeten het aantal verkeersdoden dat nu op 619 staat, terug naar 0.

Gevaarherkenning

In het document staat dat gevaarherkenning in hogere mate getoetst moet worden. “Onderzoek toont aan dat verhoogde gevaarherkenning leidt tot een reductie in ongevallen. Gevaarherkenning is goed te toetsen op het rijexamen, maar risicobewustzijn en het kunnen afstemmen van de eigen vaardigheden op de taken die men in het verkeer aangaat (kalibratie) niet. Met het opdoen van rijervaring en met het met het toenemen van de leeftijd (verlies van wilde haren) nemen de hogere ordevaardigheden toe. Dit proces kan versneld worden door training.”

Daarnaast komt er een nieuwe beginnersregeling: “De huidige beginnersregeling lijkt weinig tot geen effect te hebben op de verkeersonveiligheid van de beginnende bestuurder. Wel heeft de aanpak bij 2ToDrive voor 17-jarigen een positief effect. Voor motorrijders is door SWOV al aangetoond dat een vrijwillige cursus voor motorrijders na het behalen van het rijbewijs aantoonbaar beter en minder gevaarlijk rijgedrag veroorzaakt. Onderzocht zal worden hoe een betere regeling voor beginnende bestuurders vorm kan krijgen.”

Welke invulling het vernieuwde praktijkexamen precies gaat krijgen, is het CBR momenteel aan het onderzoeken.

Artikel 1 t/m 1 van 11